Tuan Tanah

My photo
pasir puteh , Malaysia
.Ana. .Saya. .Aku. .Hidup dan mati kerana Allah.

Thursday, May 2, 2013

Bangkit wahai jiwa bangkit!

Langkah makin longlai. Semangat sudah tidak seperti dulu. Hambar. Entah apa sebabnya jiwa kacau. Kayuhan sudah tidak sekencang dulu. Makin jauh. Tak salah kan sesiapa, Ye. Salah aku sendiri. Aku yang tak pernah cakna dengan Tuhan ku. Sungguh! Longlai yang amat. Mencari dimana kurang dan silap dalam menyelam hidup di dunia yang fana ini. Matlamat seolah semakin kabur. Misi semakin terkubur. Melawan Al Hawa' yang sentiasa menyelinap masuk.

Tenang wahai jiwa. Tenang.

Astargfirullahhalazim

Allahu Allah

Mana hilang malam mu dalam tangisan sendu, mengharap simpati Tuhanmu
Mana pergi niat mu Lillahitaala dalam setiap langkahmu
Mana pergi semangat dan tembakan doamu wahai mujahid mujahidah..

Mana pergi ?

Jangan. Jangan lalai dengan dunia. Jangan dikejar dunia kelak kau hilang semua.

Banyak yang ingin dikongsi tapi kata-kata seolah olah membataskan segalanya. Aku tahu. Munajat kepada sang Pencipta itu lebih oshem rasanya.

Pertanyaan singgah dibenak. Hampir setiap waktu. Apa tujuan ku? Melihat islam menang? Ingin sekali melihat dunia menyanjung islam.. Demi RABB ku.

Ya.

Dunia semakin pelik. Pelik dan terasing. Benarlah.

      "Sesungguhnya Islam itu datang dalam keadaan asing dan akan kembali dalam keadaan asing ,maka berbahagialah orang yang dikatakan asing " (HR Muslim dari Hadits Abu Hurairah dan Ibnu Umar R.A)

Aku seorang da'ie. Penyambung perjuangan Nabi -Nabi. Tapi sikap ku tidak melambangkan sebegitu.Apakah sumbangan aku? Layakkah aku ?

Hebat mana diri berperang dengan al-hawa'. Musuh yang nyata. Like seriously. Tapi bertahan la. Untuk hidup yang hakiki. Kalau bukan kita , siapa? Kalau bukan sekarang , bila? Layak atau tidak, kita tetap seorang da'ie. Perjuangkan hak islam. Orang yang menjaga agama Allah ,Allah lebih dulu menjaganya.

Kitalah sebaik-baik makhluk yang diciptakan. Sungguh. Menjadi tanggungjawab kita untuk mencegah kemungkaran.Tidakkah kau ingat kata-kata Allah :

"Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia (sifat kamu) kamu menyuruh dengan ma"ruf dan melarang dengan mungkar " (Ali Imran 3:110)

Aku yang menulis juga seorang pendosa. Banyak, tapi aku yakin Rahmat Allah lebih luas dari itu.

No comments: